Sex tips för bättre samarbeten på jobbet

Svåra frågor kräver bra samarbeten. Och samarbeten som ger resultat.

Här är sex tips för att nå dit.

Att mötas över organisationsgränser och kompetensgränser är viktigt för att kunna öka förståelse och på ett effektivt sätt hitta nya lösningar.

För att lyckas räcker det dock inte bara att samarbeta. Hur vi samarbetar och kvaliteten på vårt samarbete är av större betydelse än någonsin. Och resultaten av våra samarbeten - får vi någon effekt? Hjälper samarbetet oss i våra viktiga frågor?

Samarbete är en kompetens att utveckla. Vi kan träna förmågan att samarbeta och finslipa den, livet igenom. Och vi behöver våga tänka om, och testa nya sätt. Det som fungerade bäst i en kontext och för en fråga behöver inte fungera bra för alltid och för allting. (I själva verket gör det nästan aldrig det.)

Baserat på erfarenhet och forskning är här sex tips för bättre samarbeten.

1. Låt samarbeten utvecklas organiskt. 

Börja litet, kvalificera frågan, koppla på nya kompetenser och perspektiv utifrån behov. 

2. Skapa aktivt utrymme för dialog

Minska möjligheten att prata till andra, öka möjligheten att prata med andra. 

Samtal i större grupper gör ofta att några dominerar och andra blir ohörda. Variera möten och träffar så att människor ges utrymme utforska frågor i par eller små grupper. I par eller i små grupper kan man lyssna, respondera, och göra upptäckter i det som sägs. Lyft essensen av de små samtalen i hela gruppen, och bygg delade mentala bilder.

3. Tänk nytt, tänk rätt. Vem leder vad? 

Låt dem med rätt kompetens i frågan, eller de med nya idéer och bra ledarförmåga, leda. Variera ledarskap efter ämne. Att du som VD eller chef ska leda allt är omodernt, arbetsamt, och ger dålig kvalitet. Ledarskap är en social process, som kan utövas av flera. Se ledarskap som en funktion som med fördel distribueras i grupper.

4. Leta efter de lite udda idéerna, så kallade outliers. 

I samarbeten graviterar vi ofta mot det vi redan känner till, och tycker det är jobbigt med nyheter eller obehagliga sanningar. Det gör att vi inte heller lyssnar på dem eller det som är annorlunda. 

Ge utrymme i samarbeten för att leta efter det som är nytt, det som är olikt. Fråga efter det, belöna och uppmärksamma ny information och andra perspektiv. Undvik tendenser till vi och dom, och se alla intressenter som ett större vi.

5. Odla ett undersökande, lärande mindset. 

I nya och komplexa frågor behöver vi pröva och utforska metoder och lösningar. I alla organisationer finns ibland en rädsla för att pröva nytt, för att testa nya idéer. Det kan ju bli fel! I offentliga organisationer är man även rädd för granskningar och uthängning i media. Hitta smarta sätt att pröva nytt och lära ändå, gör “studier”, formella mindre “tester”, piloter - eller ta med media tidigt.

6. Bli personlig. Direkt.

Bli skicklig på medvetet relationsskapande. Vi tar och har roller - men vi är människor. Vi behöver snabbt känna oss välkomna, betydelsefulla, och kunna gå nedåt i öppenhet- och tillitsspiralen och våga visa oss, för att kunna ta i de svåra frågorna. Först då har vi en chans.

Låter det lätt, lite basic för dig? Så bra! Välkommen att höra av dig, så lyfter vi det till nästa nivå. Du når enklast Charlotte Henschel på charlotte@henschel.se.

Föregående
Föregående

Tre saker ledare kan lära sig av Zelenskyj