Konsten att samarbeta - tre framgångsfaktorer

Vi människor behöver samarbeta bättre än någonsin för att hantera de stora utmaningar vi står inför, i våra organisationer och i vårt samhälle. Ändå blir våra samarbeten i svåra frågor ofta tama, och vi når inte riktigt fram.

Genom att utveckla vårt mindset, skillset och toolset kan vi öka vår samarbetsförmåga i de stora och små frågorna.

Alla komplexa frågor kräver flera perspektiv och kompetenser – vi behöver fördjupa vår förståelse, ta ut riktning och skapa nya lösningar, tillsammans. Prova, utvärdera och lära. Det gäller koncernledningen så väl som arbetsgruppen i förskolan. Ingen enskild människa har svaret, det krävs väl utvecklade samarbeten, att ta tillvara en kollektiv kapacitet. 

Men hur bra samarbetar vi på jobbet, i praktiken? Hur skicklig är din ledningsgrupp, din arbetsgrupp, ert forskningsteam, er tvärprofessionella framtidsgrupp på att samspela och skapa gemensamma resultat?

Vi människor har alla grundförutsättningar på plats för samarbete - vi är biologiskt skapade för samspel. Våra hjärna, våra nervbanor, hela vår konstruktion är inriktad på att kunna läsa av andra och visa vad vi själva behöver, och samarbeta för att lösa vår överlevnad. 

Samtidigt som vi är skapta för samarbete, är förmågan att samarbeta en kompetens som behöver utvecklas och finslipas, livet igenom. Vi behöver träna. När det fungerar som bäst är samarbetet som en slags konst, där det medvetna och omedvetna samspelar så att vi blir kreativa, tillsammans. The art of working together.

Ett sätt att tänka är att dela vår kompetens i mindset, skillset och toolset. 

Mindset - vårt förhållningssätt

Mindset är vår inställning, vår attityd till något, hur vi ser på något, vad vi tror är sant. Ofta märker vi inte vårt eget mindset, för vi tar det för självklart. 

Vi behöver utveckla ett på djupet samarbetsorienterat mindset. 

Det gäller i små tillfälliga snabba samarbeten - Amy Edmondson pratar till exempel om teaming och samarbetsmindset som en nyckel för att snabbt kunna skapa små, snabba samarbeten för att lösa frågor i organisationer, och mellan helt olika verksamheter. 

Det gäller även i större samarbeten, internt och externt. En ny kartläggning av VD-rollen från McKinsey visar att det är en avgörande kärnuppgift som VD att skapa och främja samarbeten, i ledningen, organisationen och i relation till kunder, partners, viktiga intressenter. Våra utmaningar kräver ett på djupet samarbetsorienterat ledarskap och mindset. Den ensamma hjälten är en myt - kan du inte tro på och skapa samarbeten kan du inte lyckas.

Ett samarbetsorienterat mindset betyder att vi vågar lägga rädslor åt sidan, utveckla vår nyfikenhet, fokusera på den andre, och därmed få ett gemensamt lärande.

Skillset - vår förmåga

Skillset är vår förmåga, hur vi faktiskt gör och hur skickliga vi är. Vår förmåga kan vi träna. Att samspela bra kräver en bred repertoar av förmågor.

Några är micro-skills, små basala nyckelfärdigheter. Skicklighet i att lyssna, är en sådan avgörande förmåga. Lyssna efter mening, likheter, skillnader. Ny forskning stärker att lyssnandet kanske är den mest avgörande ledarförmågan. (Kluger, 2022). Skicklighet i att identifiera och ställa kraftfulla frågor, är en annan förmåga att träna. Att fråga för att öppna upp nya perspektiv, fråga för att nå erfarenheter, för att utforska. Vilken är frågan som ska besvaras på mötet? 

Vissa förmågor är riktigt svåra, som att navigera (och stå ut med) olikhet, att andra tycker och är annorlunda. Vi pratar gärna om mångfald, inkludering, intersektionalitet. Vi tror vi är vidsynta och toleranta, men både människor och grupper har riktigt svårt att ta in och integrera olikhet. Grupper föredrar att prata om det gruppen redan vet och är överens om och ignorerar ofta ny, viktig information. Vad hjälper det med inkludering, tvärprofessionella samarbeten, olika kompetenser i ledningen om vi inte tar in nya kunskaper och perspektiv och använder dem?

Toolset - våra verktyg

Toolset är våra verktyg, det kan vara modeller, teorier, system eller fysiska verktyg. Ofta överdriver vi vår tro på verktyg, som om de vore allt. Men vi behöver en verktygslåda för att skapa effektiva samarbeten.

Hur lägger du upp ett möte så att gruppens kunnande och kollektiva kapacitet tas tillvara? Vilka faciliterande metoder använder du för att skapa dialog och reflektion i svåra frågor? Vilka modeller hjälper er att ta in olika perspektiv inför beslut? Vilka styrmedel har ni för systematisk uppföljning och feedback?

Sammanfattning

Mindset, skillset och toolset är i sig ett bra verktyg för att skapa bättre samarbeten. Vilka förhållningssätt blir viktiga? Vilka förmågor blir avgörande? Vilka verktyg kan hjälpa oss?

Kan vi samarbeta för mycket? Ja. Samarbete är inte bara avgörande, det tar också tid.

Vi alla kan känna igen oss när goda ambitioner att involvera alla sänkte farten och effektiviteten, och fick frågor att dö ut. 

Så, lika viktigt som att söka samarbeten - är att inte samarbeta utan ett klart syfte, en vinst för båda parter, en klar idé om vad du kan bidra med i samarbetet, och vad du önskar av din partner.

Vilka mindsets behöver ni utveckla i er organisation, för att lyfta ert samarbete? Vilka färdigheter behöver ni öva upp? Och har ni redskap för att hjälpa samarbetet ta rätt form vid rätt tillfälle? 

Kontakta Charlotte Henschel så hjälper hon er att ta era samarbeten till nya nivåer.

Föregående
Föregående

Starka på dagen, svaga på natten. Varför gråter våra chefer?

Nästa
Nästa

Tre saker ledare kan lära sig av Zelenskyj